Hvad skal man vælge, og kan man selv vælge ?

Ligesom med alt andet til autocamper findes der ikke et klart svar, hver type køleskab har sine stærke og svage sider.

I mange tilfælde har man ikke noget valg, fabrikanten har valgt på forhånd, måske findes der en option på tilvalg af en anden type eller anden størrelse købeskab. Hvis autocamperen står som ny eller brugt hos en forhandler er der andre der har valgt. kan man så lave det om ? Det er ikke billigt, men et gaskøleskab kan udskiftes til et kompressorkøleskab.

Absorptionskøleskabe

Har været på markedet i mange år, Dometic eller Thetford er standard i mange autocampere.

Absorptionskøleskabe drives af henholdsvis gas, 230 V og 12V.

Nutidens AES modeller skifter automatisk mellem de 3 energikilder, det vil sige når motoren er startet benyttes 12V, når motoren standses tænder køleskabet på gas efter 10 minutter (sikkerhed ved tankning), ved tilslutning af landstrøm slår køleskabet over på 230V drift. Automatikfunktionen kan slås fra ved manuelt at vælge energikilde.

Kølemidlet er en blanding af vand og ammoniak, der først opvarmes, hvorefter det fordamper og kondenser, det foregår i et lukket kredsløb under lavt tryk, det er den proces der skaber kølingen. Teknikken er beskrevet flere steder, f.eks. er der en fin artikel om emnet i DFAC’s tekniske arkiv.

Fordele

  • Næsten lydløst.
  • Strømforbruget er minimalt ved gasdrift

Ulemper

  • Køleevnen er begrænset til omkring 25˚ i forhold til omgivelsernes temperatur, det kan give udfordringer ved varmere himmelstrøg.
  • Ved færgeoverfart og lignende bliver man nødt til at slukke køleskabet for at undgå det tænder på gas.
  • Strømforbruget er for højt til 12V drift med motoren standset.

Kompressorkøleskab

Det er mit indtryk, at andelen af nye campervans med kompressorkøleskab som standard eller tilvalg er stigende. Der findes flere mærker indenfor kompressorkøleskabe til fritidskøretøjer, bl.a. Thetford, Dometic og det italienske Vitrifrigo.

Fordele:

  • Større fleksibilitet ved placering af køleskabet
  • Er produceret til 12-24V drift.
  • Der er ikke behov for ventilationsriste på siden af bilen.
  • God udnyttelse af eventuelle solceller

Ulemper:

  • Behov for tilkøb af ekstra bodelsbatteri og solceller, hvis man vil være uafhængig af landstrøm.
  • Nogle oplever støj fra køleskabet, det er individuelt og afhænger af fabrikat og placering, men værd at være opmærksom på.

Vitrifrigo kompressorkøleskab

Vi har haft kompressorkøleskab siden 2012.

Knaus Box Star, som vi anskaffede i 2012 havde et 90 liter Vitrifrigo kompressorkøleskab med separat kompressor, køleskabet var placeret oppe, kompressoren var indbygget nederst i et skab med en udluftningsrist i bunden.

Vi oplevede køleskabet som så godt som lydløst, man skulle virkelig lytte godt efter for at høre om det var igang.

På et tidspunkt havde vi en snak med en forhandler om køleskabstyper kontra støj. Vi lavede en uvidenskabelig test, hvor vi i fællesskab lyttede til hinandens køleskabe, begge køleskabe var placeret oppe. Vi var enige om, at der var markant forskel på lydbilledet, hvor vores køleskab helt klart vandt på stilhed.

85 liter Vitrifrigo med indbygget kompressor.

I Pilote V600J er køleskabet er placeret nede, det virker til at være ligeså lydløst som vi er vant til.
Indretning af køleskabet er forbedret, bl.a. er frostboksens luge mere isolerende og forbliver lukket under kørsel, drypbakken er nu konstrueret så den bliver på plads under kørsel, og køleskabsdøren kan sættes i “stilstands-mode”

Model C85 OCN, klimaklasse T, 13/14V DC, 3,75A / 1,88 A, 45W